Login Beer Online Login AJK kerngroep leden
nl_NL Nederlands
nl_NL Nederlands en_GB English (UK) tr_TR Türkçe ar العربية

menu

Autisme Jonge Kind
  • Ouders
    • Ouders
    • Wat is autisme?
      • Vanaf welke leeftijd is autisme zichtbaar?
      • Is autisme bij meisjes anders dan bij jongens?
    • Heeft mijn kind autisme?
      • Algemene ontwikkeling bij kinderen
      • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
      • Kenmerken herkennen met de CoSoS vragenlijst
    • Stappenplan bij een vermoeden van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen?
      • Stap 1. Autisme (bij je kind) begrijpen
      • Stap 2. Ontwikkeling en positief gedrag stimuleren
      • Stap 3. Je kind helpen in dagelijkse situaties
      • Stap 4. (Professionele) hulp inzetten
        • De eerste zorgen over je kind bespreken
        • Extra hulp inschakelen
        • Gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg (s-GGZ)
    • Autisme vaststellen bij mijn kind
      • Autisme vaststellen door onderzoek
      • Hoe verloopt het onderzoekstraject bij autisme?
      • Wat heeft mijn kind aan een ‘etiket’ autisme?
    • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
      • Gebruikersovereenkomsten en privacyverklaring
    • Behandelvormen voor jonge kinderen met autisme
      • Psycho-educatie
      • Behandelingen gericht op ontwikkeling
        • Floorplay
        • PRT (Pivotal Response Treatment)
        • VIPP-AUTI
      • Behandeling van overige problemen
      • Begeleiding binnen het gezin
      • Hulp op school of dagverblijf bij autisme
    • Blogs van ouders
  • Professionals
    • Professionals
    • Vroegherkenning ASS is belangrijk!
      • Voordelen van vroegherkenning
      • Resultaat door vroegherkenning: Het verhaal van Sam
    • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
    • Van vroegherkenning tot diagnostiek bij autisme
      • Vroegherkenning (signalering) van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen
      • Screening van autisme
        • Screeningsvragenlijsten
      • Diagnostiek autisme
      • Vervolgstappen bepalen
    • Interventie bij (een vermoeden van) autisme
      • Wat is het doel van vroeginterventie?
      • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Breed diagnostisch onderzoek
      • Persoonlijk interventieplan maken
        • Het doel van de interventie vaststellen
          • Kindgerichte doelen
            • Sociale communicatie en interactie
            • Prikkelverwerking
            • Flexibel gedrag
            • Eetproblemen
            • Slaapproblemen
            • Angstproblemen
            • Zindelijkheidsproblemen
            • Spelontwikkeling
            • Communicatieve en spraak-taalontwikkeling
            • Motorische ontwikkeling
            • Cognitieve ontwikkeling
          • Omgevingsgerichte doelen
      • Mogelijke onderdelen van interventie
      • Behandelvormen voor jonge kinderen met ASS
        • Psycho-educatie
        • Behandelingen gericht op de ontwikkeling van het kind
        • Behandeling van overige problemen
        • Begeleiding voor het gezin
        • Begeleiding op school of kinderdagverblijf
    • Expertise/begeleiding inschakelen
      • Contact met een expertiseteam
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
    • Training en scholing
      • Thema vroegherkenning
        • Cursus BEER interventie
          • Methodische leerbijeenkomsten
          • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
        • Cursus (Vroeg)signalering van Autisme in de JGZ
      • Thema diagnostiek
      • Thema behandeling en begeleiding
      • Klachtenprocedure cursus
  • BEER
  • Inspiratie
    • Inspiratie
    • Lees- kijk- en luistertips
    • Blogs
  • Onderzoek
    • BIRD studie
    • iBE@R-onderzoek
    • KiDi ASS onderzoek
    • Nederlands Autisme Register (NAR)
    • OLAV
    • PRT – deeltijdsetting
    • SCOPE onderzoek
    • Afgerond wetenschappelijk onderzoek
      • PRT met inzet oudergroep
      • PRT bij schoolgaande kinderen en jongeren
      • PRT met en zonder de inzet robot
  • Actueel
  • Over AJK
    • Doneer nu!
    • Wie zijn we?
    • Jaarplan en jaarverslag
    • Expertisenetwerk
    • Lid worden van het AJK
    • Onze partners
    • Interessante links
    • Nieuwsbrief
    • Contact
  • Login AJK kerngroep leden
  • Login Beer Online
  • Doneren
nl_NL Nederlands
nl_NL Nederlands en_GB English (UK) tr_TR Türkçe ar العربية
Home Blogs

Blogs

Op deze pagina lees je blogs van ouders van kinderen met autisme (ASS). In deze mooie, hoopgevende en soms ook kwetsbare verhalen nemen ze je mee in hun zoektocht naar de diagnose en de juiste hulp.    
Prikkelgevoeligheid: de overtreffende trap...
Prikkelgevoeligheid: de overtreffende trap...

Nicky en haar moeder leerde ik kennen toen Nicky 3 jaar oud was. Nicky sprak slechts enkele woordjes en maakte nauwelijks contact. Ze zat veel in ...

Allebei hun eigen traject, met obstakels en kansen
Allebei hun eigen traject, met obstakels en kansen

En dan zijn het er twee. Na eerst twee jaar bezig te zijn geweest om voor onze dochter Kyra (5) de juiste begeleiding te vinden en krijgen, stond ...

In corona quarantaine
In corona quarantaine

Na een verlengde kerstvakantie en de lockdown van de afgelopen weken, begint het gewone leven weer. Het was een periode van veel onduidelijkheid, ...

Een ontspannen (zomer)vakantie met je kind met autisme
Een ontspannen (zomer)vakantie met je kind met autisme

Met de zomervakantie voor de deur komen we meer en meer in de vakantiestemming. Maar een lange vakantie met een kind met autisme, kan ook een ...

Acceptatie van autisme gaat met golven
Acceptatie van autisme gaat met golven

Ouders die te horen krijgen dat hun kind autisme heeft, beginnen naast de zoektocht naar de juiste zorg en ondersteuning, ook nog aan een eigen ...

1 2
  • Ouders
    • Ouders
    • Wat is autisme?
      • Vanaf welke leeftijd is autisme zichtbaar?
      • Is autisme bij meisjes anders dan bij jongens?
    • Heeft mijn kind autisme?
      • Algemene ontwikkeling bij kinderen
      • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
      • Kenmerken herkennen met de CoSoS vragenlijst
    • Stappenplan bij een vermoeden van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen?
      • Stap 1. Autisme (bij je kind) begrijpen
      • Stap 2. Ontwikkeling en positief gedrag stimuleren
      • Stap 3. Je kind helpen in dagelijkse situaties
      • Stap 4. (Professionele) hulp inzetten
        • De eerste zorgen over je kind bespreken
        • Extra hulp inschakelen
        • Gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg (s-GGZ)
    • Autisme vaststellen bij mijn kind
      • Autisme vaststellen door onderzoek
      • Hoe verloopt het onderzoekstraject bij autisme?
      • Wat heeft mijn kind aan een ‘etiket’ autisme?
    • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
      • Gebruikersovereenkomsten en privacyverklaring
    • Behandelvormen voor jonge kinderen met autisme
      • Psycho-educatie
      • Behandelingen gericht op ontwikkeling
        • Floorplay
        • PRT (Pivotal Response Treatment)
        • VIPP-AUTI
      • Behandeling van overige problemen
      • Begeleiding binnen het gezin
      • Hulp op school of dagverblijf bij autisme
    • Blogs van ouders
  • Professionals
    • Professionals
    • Vroegherkenning ASS is belangrijk!
      • Voordelen van vroegherkenning
      • Resultaat door vroegherkenning: Het verhaal van Sam
    • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
    • Van vroegherkenning tot diagnostiek bij autisme
      • Vroegherkenning (signalering) van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen
      • Screening van autisme
        • Screeningsvragenlijsten
      • Diagnostiek autisme
      • Vervolgstappen bepalen
    • Interventie bij (een vermoeden van) autisme
      • Wat is het doel van vroeginterventie?
      • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Breed diagnostisch onderzoek
      • Persoonlijk interventieplan maken
        • Het doel van de interventie vaststellen
          • Kindgerichte doelen
            • Sociale communicatie en interactie
            • Prikkelverwerking
            • Flexibel gedrag
            • Eetproblemen
            • Slaapproblemen
            • Angstproblemen
            • Zindelijkheidsproblemen
            • Spelontwikkeling
            • Communicatieve en spraak-taalontwikkeling
            • Motorische ontwikkeling
            • Cognitieve ontwikkeling
          • Omgevingsgerichte doelen
      • Mogelijke onderdelen van interventie
      • Behandelvormen voor jonge kinderen met ASS
        • Psycho-educatie
        • Behandelingen gericht op de ontwikkeling van het kind
        • Behandeling van overige problemen
        • Begeleiding voor het gezin
        • Begeleiding op school of kinderdagverblijf
    • Expertise/begeleiding inschakelen
      • Contact met een expertiseteam
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
    • Training en scholing
      • Thema vroegherkenning
        • Cursus BEER interventie
          • Methodische leerbijeenkomsten
          • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
        • Cursus (Vroeg)signalering van Autisme in de JGZ
      • Thema diagnostiek
      • Thema behandeling en begeleiding
      • Klachtenprocedure cursus
  • BEER
  • Inspiratie
    • Inspiratie
    • Lees- kijk- en luistertips
    • Blogs
  • Onderzoek
    • BIRD studie
    • iBE@R-onderzoek
    • KiDi ASS onderzoek
    • Nederlands Autisme Register (NAR)
    • OLAV
    • PRT – deeltijdsetting
    • SCOPE onderzoek
    • Afgerond wetenschappelijk onderzoek
      • PRT met inzet oudergroep
      • PRT bij schoolgaande kinderen en jongeren
      • PRT met en zonder de inzet robot
  • Actueel
  • Over AJK
    • Doneer nu!
    • Wie zijn we?
    • Jaarplan en jaarverslag
    • Expertisenetwerk
    • Lid worden van het AJK
    • Onze partners
    • Interessante links
    • Nieuwsbrief
    • Contact
  • Login AJK kerngroep leden
  • Login Beer Online
  • Doneren
  • Copyright © 2025 Autisme Jonge Kind
  • Disclaimer
  • Contact
  • ANBI
  • Webdesign: Simplefly
  • Onderhouden door: Snowball