Login Beer Online Login AJK kerngroep leden
nl_NL Nederlands
nl_NL Nederlands en_GB English (UK) tr_TR Türkçe ar العربية

menu

Autisme Jonge Kind
  • Ouders
    • Ouders
    • Wat is autisme?
      • Vanaf welke leeftijd is autisme zichtbaar?
      • Is autisme bij meisjes anders dan bij jongens?
    • Heeft mijn kind autisme?
      • Algemene ontwikkeling bij kinderen
      • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
      • Kenmerken herkennen met de CoSoS vragenlijst
    • Stappenplan bij een vermoeden van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen?
      • Stap 1. Autisme (bij je kind) begrijpen
      • Stap 2. Ontwikkeling en positief gedrag stimuleren
      • Stap 3. Je kind helpen in dagelijkse situaties
      • Stap 4. (Professionele) hulp inzetten
        • De eerste zorgen over je kind bespreken
        • Extra hulp inschakelen
        • Gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg (s-GGZ)
    • Autisme vaststellen bij mijn kind
      • Autisme vaststellen door onderzoek
      • Hoe verloopt het onderzoekstraject bij autisme?
      • Wat heeft mijn kind aan een ‘etiket’ autisme?
    • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
      • Gebruikersovereenkomsten en privacyverklaring
    • Behandelvormen voor jonge kinderen met autisme
      • Psycho-educatie
      • Behandelingen gericht op ontwikkeling
        • Floorplay
        • PRT (Pivotal Response Treatment)
        • VIPP-AUTI
      • Behandeling van overige problemen
      • Begeleiding binnen het gezin
      • Hulp op school of dagverblijf bij autisme
    • Blogs van ouders
  • Professionals
    • Professionals
    • Vroegherkenning ASS is belangrijk!
      • Voordelen van vroegherkenning
      • Resultaat door vroegherkenning: Het verhaal van Sam
    • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
    • Van vroegherkenning tot diagnostiek bij autisme
      • Vroegherkenning (signalering) van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen
      • Screening van autisme
        • Screeningsvragenlijsten
      • Diagnostiek autisme
      • Vervolgstappen bepalen
    • Interventie bij (een vermoeden van) autisme
      • Wat is het doel van vroeginterventie?
      • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Breed diagnostisch onderzoek
      • Persoonlijk interventieplan maken
        • Het doel van de interventie vaststellen
          • Kindgerichte doelen
            • Sociale communicatie en interactie
            • Prikkelverwerking
            • Flexibel gedrag
            • Eetproblemen
            • Slaapproblemen
            • Angstproblemen
            • Zindelijkheidsproblemen
            • Spelontwikkeling
            • Communicatieve en spraak-taalontwikkeling
            • Motorische ontwikkeling
            • Cognitieve ontwikkeling
          • Omgevingsgerichte doelen
      • Mogelijke onderdelen van interventie
      • Behandelvormen voor jonge kinderen met ASS
        • Psycho-educatie
        • Behandelingen gericht op de ontwikkeling van het kind
        • Behandeling van overige problemen
        • Begeleiding voor het gezin
        • Begeleiding op school of kinderdagverblijf
    • Expertise/begeleiding inschakelen
      • Contact met een expertiseteam
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
    • Training en scholing
      • Thema vroegherkenning
        • Cursus BEER interventie
          • Methodische leerbijeenkomsten
          • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
        • Cursus (Vroeg)signalering van Autisme in de JGZ
      • Thema diagnostiek
      • Thema behandeling en begeleiding
      • Klachtenprocedure cursus
  • BEER
  • Inspiratie
    • Inspiratie
    • Lees- kijk- en luistertips
    • Blogs
  • Onderzoek
    • BIRD studie
    • iBE@R-onderzoek
    • KiDi ASS onderzoek
    • Nederlands Autisme Register (NAR)
    • OLAV
    • PRT – deeltijdsetting
    • SCOPE onderzoek
    • Afgerond wetenschappelijk onderzoek
      • PRT met inzet oudergroep
      • PRT bij schoolgaande kinderen en jongeren
      • PRT met en zonder de inzet robot
  • Actueel
  • Over AJK
    • Doneer nu!
    • Wie zijn we?
    • Jaarplan en jaarverslag
    • Expertisenetwerk
    • Lid worden van het AJK
    • Onze partners
    • Interessante links
    • Nieuwsbrief
    • Contact
  • Login AJK kerngroep leden
  • Login Beer Online
  • Doneren
nl_NL Nederlands
nl_NL Nederlands en_GB English (UK) tr_TR Türkçe ar العربية
Home Inspiratie

Inspiratie

Inspiratie en hoop voor ouders én professionals zijn essentieel in het proces van signalering, diagnostiek en zorg. Daarom krijgen mooie, hoopgevende verhalen van ouders en van professionals een eigen plek op het platform Autismejongekind.nl.
Jonge kinderen helpen ontwikkelen
Jonge kinderen helpen ontwikkelen

Ouders met hele jonge kinderen met ontwikkelingsproblemen kunnen en willen vaak nog geen diagnose laten stellen. De BEER-interventie leert deze ...

Meer doen met vroegdiagnostiek naar autisme
Meer doen met vroegdiagnostiek naar autisme

Vaak wordt verondersteld dat een diagnose van autisme op jonge leeftijd nog niet gesteld kan worden. Volstrekt ten onrechte. Ook speelt de vrees ...

Autisme bij meisjes: subtieler en soms onzichtbaar
Autisme bij meisjes: subtieler en soms onzichtbaar

"Het stellen van de diagnose autisme bij jonge meisjes wordt door behandelaren vaak als meer complex ervaren omdat de kenmerken van autisme bij ...

"Door de BEER Oudertraining hebben wij onze zoon beter leren kennen"

"Onze oudste zoon Sam (2013) werd net na zijn tweede verjaardag gediagnosticeerd met ASS (autisme). Zijn eerste jaren waren zeer intensief, maar ...

"Hij had autisme en we konden hem helpen!"

Merel Sibbes is moeder van Floris (2015) en Lizzy (2019). Floris heeft autisme en een verstandelijke beperking. Daardoor leerde Merel ...

1 2 3 4
  • Ouders
    • Ouders
    • Wat is autisme?
      • Vanaf welke leeftijd is autisme zichtbaar?
      • Is autisme bij meisjes anders dan bij jongens?
    • Heeft mijn kind autisme?
      • Algemene ontwikkeling bij kinderen
      • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
      • Kenmerken herkennen met de CoSoS vragenlijst
    • Stappenplan bij een vermoeden van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen?
      • Stap 1. Autisme (bij je kind) begrijpen
      • Stap 2. Ontwikkeling en positief gedrag stimuleren
      • Stap 3. Je kind helpen in dagelijkse situaties
      • Stap 4. (Professionele) hulp inzetten
        • De eerste zorgen over je kind bespreken
        • Extra hulp inschakelen
        • Gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg (s-GGZ)
    • Autisme vaststellen bij mijn kind
      • Autisme vaststellen door onderzoek
      • Hoe verloopt het onderzoekstraject bij autisme?
      • Wat heeft mijn kind aan een ‘etiket’ autisme?
    • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
      • Gebruikersovereenkomsten en privacyverklaring
    • Behandelvormen voor jonge kinderen met autisme
      • Psycho-educatie
      • Behandelingen gericht op ontwikkeling
        • Floorplay
        • PRT (Pivotal Response Treatment)
        • VIPP-AUTI
      • Behandeling van overige problemen
      • Begeleiding binnen het gezin
      • Hulp op school of dagverblijf bij autisme
    • Blogs van ouders
  • Professionals
    • Professionals
    • Vroegherkenning ASS is belangrijk!
      • Voordelen van vroegherkenning
      • Resultaat door vroegherkenning: Het verhaal van Sam
    • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
    • Van vroegherkenning tot diagnostiek bij autisme
      • Vroegherkenning (signalering) van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen
      • Screening van autisme
        • Screeningsvragenlijsten
      • Diagnostiek autisme
      • Vervolgstappen bepalen
    • Interventie bij (een vermoeden van) autisme
      • Wat is het doel van vroeginterventie?
      • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Breed diagnostisch onderzoek
      • Persoonlijk interventieplan maken
        • Het doel van de interventie vaststellen
          • Kindgerichte doelen
            • Sociale communicatie en interactie
            • Prikkelverwerking
            • Flexibel gedrag
            • Eetproblemen
            • Slaapproblemen
            • Angstproblemen
            • Zindelijkheidsproblemen
            • Spelontwikkeling
            • Communicatieve en spraak-taalontwikkeling
            • Motorische ontwikkeling
            • Cognitieve ontwikkeling
          • Omgevingsgerichte doelen
      • Mogelijke onderdelen van interventie
      • Behandelvormen voor jonge kinderen met ASS
        • Psycho-educatie
        • Behandelingen gericht op de ontwikkeling van het kind
        • Behandeling van overige problemen
        • Begeleiding voor het gezin
        • Begeleiding op school of kinderdagverblijf
    • Expertise/begeleiding inschakelen
      • Contact met een expertiseteam
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
    • Training en scholing
      • Thema vroegherkenning
        • Cursus BEER interventie
          • Methodische leerbijeenkomsten
          • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
        • Cursus (Vroeg)signalering van Autisme in de JGZ
      • Thema diagnostiek
      • Thema behandeling en begeleiding
      • Klachtenprocedure cursus
  • BEER
  • Inspiratie
    • Inspiratie
    • Lees- kijk- en luistertips
    • Blogs
  • Onderzoek
    • BIRD studie
    • iBE@R-onderzoek
    • KiDi ASS onderzoek
    • Nederlands Autisme Register (NAR)
    • OLAV
    • PRT – deeltijdsetting
    • SCOPE onderzoek
    • Afgerond wetenschappelijk onderzoek
      • PRT met inzet oudergroep
      • PRT bij schoolgaande kinderen en jongeren
      • PRT met en zonder de inzet robot
  • Actueel
  • Over AJK
    • Doneer nu!
    • Wie zijn we?
    • Jaarplan en jaarverslag
    • Expertisenetwerk
    • Lid worden van het AJK
    • Onze partners
    • Interessante links
    • Nieuwsbrief
    • Contact
  • Login AJK kerngroep leden
  • Login Beer Online
  • Doneren
  • Copyright © 2025 Autisme Jonge Kind
  • Disclaimer
  • Contact
  • ANBI
  • Webdesign: Simplefly
  • Onderhouden door: Snowball