Login Beer Online Login AJK kerngroep leden
nl_NL Nederlands
nl_NL Nederlands en_GB English (UK) tr_TR Türkçe ar العربية

menu

Autisme Jonge Kind
  • Ouders
    • Ouders
    • Wat is autisme?
      • Vanaf welke leeftijd is autisme zichtbaar?
      • Is autisme bij meisjes anders dan bij jongens?
    • Heeft mijn kind autisme?
      • Algemene ontwikkeling bij kinderen
      • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
      • Kenmerken herkennen met de CoSoS vragenlijst
    • Stappenplan bij een vermoeden van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen?
      • Stap 1. Autisme (bij je kind) begrijpen
      • Stap 2. Ontwikkeling en positief gedrag stimuleren
      • Stap 3. Je kind helpen in dagelijkse situaties
      • Stap 4. (Professionele) hulp inzetten
        • De eerste zorgen over je kind bespreken
        • Extra hulp inschakelen
        • Gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg (s-GGZ)
    • Autisme vaststellen bij mijn kind
      • Autisme vaststellen door onderzoek
      • Hoe verloopt het onderzoekstraject bij autisme?
      • Wat heeft mijn kind aan een ‘etiket’ autisme?
    • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
      • Gebruikersovereenkomsten en privacyverklaring
    • Behandelvormen voor jonge kinderen met autisme
      • Psycho-educatie
      • Behandelingen gericht op ontwikkeling
        • Floorplay
        • PRT (Pivotal Response Treatment)
        • VIPP-AUTI
      • Behandeling van overige problemen
      • Begeleiding binnen het gezin
      • Hulp op school of dagverblijf bij autisme
    • Blogs van ouders
  • Professionals
    • Professionals
    • Vroegherkenning ASS is belangrijk!
      • Voordelen van vroegherkenning
      • Resultaat door vroegherkenning: Het verhaal van Sam
    • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
    • Van vroegherkenning tot diagnostiek bij autisme
      • Vroegherkenning (signalering) van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen
      • Screening van autisme
        • Screeningsvragenlijsten
      • Diagnostiek autisme
      • Vervolgstappen bepalen
    • Interventie bij (een vermoeden van) autisme
      • Wat is het doel van vroeginterventie?
      • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Breed diagnostisch onderzoek
      • Persoonlijk interventieplan maken
        • Het doel van de interventie vaststellen
          • Kindgerichte doelen
            • Sociale communicatie en interactie
            • Prikkelverwerking
            • Flexibel gedrag
            • Eetproblemen
            • Slaapproblemen
            • Angstproblemen
            • Zindelijkheidsproblemen
            • Spelontwikkeling
            • Communicatieve en spraak-taalontwikkeling
            • Motorische ontwikkeling
            • Cognitieve ontwikkeling
          • Omgevingsgerichte doelen
      • Mogelijke onderdelen van interventie
      • Behandelvormen voor jonge kinderen met ASS
        • Psycho-educatie
        • Behandelingen gericht op de ontwikkeling van het kind
        • Behandeling van overige problemen
        • Begeleiding voor het gezin
        • Begeleiding op school of kinderdagverblijf
    • Expertise/begeleiding inschakelen
      • Contact met een expertiseteam
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
    • Training en scholing
      • Thema vroegherkenning
        • Cursus BEER interventie
          • Methodische leerbijeenkomsten
          • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
        • Cursus (Vroeg)signalering van Autisme in de JGZ
      • Thema diagnostiek
      • Thema behandeling en begeleiding
      • Klachtenprocedure cursus
  • BEER
  • Inspiratie
    • Inspiratie
    • Lees- kijk- en luistertips
    • Blogs
  • Onderzoek
    • BIRD studie
    • iBE@R-onderzoek
    • KiDi ASS onderzoek
    • Nederlands Autisme Register (NAR)
    • OLAV
    • PRT – deeltijdsetting
    • SCOPE onderzoek
    • Afgerond wetenschappelijk onderzoek
      • PRT met inzet oudergroep
      • PRT bij schoolgaande kinderen en jongeren
      • PRT met en zonder de inzet robot
  • Actueel
  • Over AJK
    • Doneer nu!
    • Wie zijn we?
    • Jaarplan en jaarverslag
    • Expertisenetwerk
    • Lid worden van het AJK
    • Onze partners
    • Interessante links
    • Nieuwsbrief
    • Contact
  • Login AJK kerngroep leden
  • Login Beer Online
  • Doneren
nl_NL Nederlands
nl_NL Nederlands en_GB English (UK) tr_TR Türkçe ar العربية
Home Inspiratie

Inspiratie

Inspiratie en hoop voor ouders én professionals zijn essentieel in het proces van signalering, diagnostiek en zorg. Daarom krijgen mooie, hoopgevende verhalen van ouders en van professionals een eigen plek op het platform Autismejongekind.nl.
AJK Netwerkpartner Corinne Vlamings
AJK Netwerkpartner Corinne Vlamings

Corinne Vlamings is kinder- en jeugdpsychiater bij GGzE (regio Eindhoven en De Kempen). Zij werkt voornamelijk met de groep 0- tot 6-jarigen in ...

AJK Netwerkpartner Janne Visser
AJK Netwerkpartner Janne Visser

Janne Visser is kinderpsychiater bij Karakter en Dimence. Zij is gepromoveerd op de vroege kenmerken van ASS bij kinderen tussen 1 en 6 jaar en de ...

AJK Netwerkpartner Marianne van der Horn
AJK Netwerkpartner Marianne van der Horn

Marianne van der Horn is gezondheidszorgpsycholoog en orthopedagoog bij Accare. Zij houdt zich in haar werk dagelijks bezig met diagnostiek en ...

Moeder over casus Sam
Moeder over casus Sam

Op Autismejongekind.nl staan een aantal filmpjes over hoe Sam zich ontwikkelt, tijdens een vroege interventie. Op deze pagina vertelt zijn moeder ...

Papageno muziektherapie aan huis
Papageno muziektherapie aan huis

Papageno-Muziektherapie aan huis voor kinderen met autisme Hoe maak je - op een speelse, laagdrempelige manier - contact met kinderen die vaak ...

1 2 3 4
  • Ouders
    • Ouders
    • Wat is autisme?
      • Vanaf welke leeftijd is autisme zichtbaar?
      • Is autisme bij meisjes anders dan bij jongens?
    • Heeft mijn kind autisme?
      • Algemene ontwikkeling bij kinderen
      • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
      • Kenmerken herkennen met de CoSoS vragenlijst
    • Stappenplan bij een vermoeden van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen?
      • Stap 1. Autisme (bij je kind) begrijpen
      • Stap 2. Ontwikkeling en positief gedrag stimuleren
      • Stap 3. Je kind helpen in dagelijkse situaties
      • Stap 4. (Professionele) hulp inzetten
        • De eerste zorgen over je kind bespreken
        • Extra hulp inschakelen
        • Gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg (s-GGZ)
    • Autisme vaststellen bij mijn kind
      • Autisme vaststellen door onderzoek
      • Hoe verloopt het onderzoekstraject bij autisme?
      • Wat heeft mijn kind aan een ‘etiket’ autisme?
    • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
      • Gebruikersovereenkomsten en privacyverklaring
    • Behandelvormen voor jonge kinderen met autisme
      • Psycho-educatie
      • Behandelingen gericht op ontwikkeling
        • Floorplay
        • PRT (Pivotal Response Treatment)
        • VIPP-AUTI
      • Behandeling van overige problemen
      • Begeleiding binnen het gezin
      • Hulp op school of dagverblijf bij autisme
    • Blogs van ouders
  • Professionals
    • Professionals
    • Vroegherkenning ASS is belangrijk!
      • Voordelen van vroegherkenning
      • Resultaat door vroegherkenning: Het verhaal van Sam
    • Vroege kenmerken van autisme (ASS)
    • Van vroegherkenning tot diagnostiek bij autisme
      • Vroegherkenning (signalering) van autisme
      • Afwachten of actie ondernemen
      • Screening van autisme
        • Screeningsvragenlijsten
      • Diagnostiek autisme
      • Vervolgstappen bepalen
    • Interventie bij (een vermoeden van) autisme
      • Wat is het doel van vroeginterventie?
      • Geen autisme-onderzoek, wel hulp: BEER
      • Breed diagnostisch onderzoek
      • Persoonlijk interventieplan maken
        • Het doel van de interventie vaststellen
          • Kindgerichte doelen
            • Sociale communicatie en interactie
            • Prikkelverwerking
            • Flexibel gedrag
            • Eetproblemen
            • Slaapproblemen
            • Angstproblemen
            • Zindelijkheidsproblemen
            • Spelontwikkeling
            • Communicatieve en spraak-taalontwikkeling
            • Motorische ontwikkeling
            • Cognitieve ontwikkeling
          • Omgevingsgerichte doelen
      • Mogelijke onderdelen van interventie
      • Behandelvormen voor jonge kinderen met ASS
        • Psycho-educatie
        • Behandelingen gericht op de ontwikkeling van het kind
        • Behandeling van overige problemen
        • Begeleiding voor het gezin
        • Begeleiding op school of kinderdagverblijf
    • Expertise/begeleiding inschakelen
      • Contact met een expertiseteam
      • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
    • Training en scholing
      • Thema vroegherkenning
        • Cursus BEER interventie
          • Methodische leerbijeenkomsten
          • Waar vind ik een BEER-hulpverlener?
        • Cursus (Vroeg)signalering van Autisme in de JGZ
      • Thema diagnostiek
      • Thema behandeling en begeleiding
      • Klachtenprocedure cursus
  • BEER
  • Inspiratie
    • Inspiratie
    • Lees- kijk- en luistertips
    • Blogs
  • Onderzoek
    • BIRD studie
    • iBE@R-onderzoek
    • KiDi ASS onderzoek
    • Nederlands Autisme Register (NAR)
    • OLAV
    • PRT – deeltijdsetting
    • SCOPE onderzoek
    • Afgerond wetenschappelijk onderzoek
      • PRT met inzet oudergroep
      • PRT bij schoolgaande kinderen en jongeren
      • PRT met en zonder de inzet robot
  • Actueel
  • Over AJK
    • Doneer nu!
    • Wie zijn we?
    • Jaarplan en jaarverslag
    • Expertisenetwerk
    • Lid worden van het AJK
    • Onze partners
    • Interessante links
    • Nieuwsbrief
    • Contact
  • Login AJK kerngroep leden
  • Login Beer Online
  • Doneren
  • Copyright © 2025 Autisme Jonge Kind
  • Disclaimer
  • Contact
  • ANBI
  • Webdesign: Simplefly
  • Onderhouden door: Snowball