Scholing bij thema behandeling en begeleiding
Op deze pagina vind je een overzicht van trainingen en scholingsmodules bij het thema ‘behandeling en begeleiding.’
- VIPP-AUTI
Met de VIPP-AUTI opleiding leer je video-feedback te geven aan ouders/verzorgers van een jong kind met (een vermoeden van) autisme. Doel is om de kwaliteit van ouder-kind interacties te bevorderen voor optimale ontwikkelingskansen van kinderen met autisme. Volgens een geprotocolleerde handleiding maak je een filmopname en bespreek je aan de hand van gemaakte opnames de ouder-kind interactie tijdens dagelijkse en spelsituaties bij het kind thuis. Samen met ouders ontdek je waarom het kind zich op een bepaalde manier gedraagt en laat je zien welke reactie van de ouder het gedrag van het kind positief beïnvloedt. Zo kun je enkele belangrijke interactie-aspecten tussen ouders en kinderen met autisme verbeteren en krijgen ouders vertrouwen in hun eigen opvoedingsvaardigheden.Leerdoelen:- je leert over de theoretische achtergrond en klinische relevantie van VIPP-AUTI;
- je leert een ‘profielschets’ van de ouder/verzorger te maken;
- je leert de individuele autisme kenmerken bij het kind waar te nemen;
- je leert het gedrag van de ouder/verzorger te analyseren;
- je leert passend spelmateriaal te gebruiken, , informatieve opnames te maken van ouder-kind interacties en een script van video-feedback te schrijven.
Lees meer op de website van Karakter Academie of op de website van het Nederlands Jeugdinstituut. Of neem contact op met Marlies Hesselink: .
- FloorPlay: Ouders coachen
The cursus Floorplay past in de route naar FloorPlay specialist. De cursist leert de mogelijkheden, uitdagingen en tegenstrijdige gevoelens bij ouders en kinderen (her)kennen. De cursist:- leert aansluiting te vinden bij ouders en kinderen.
- helpt ouders hun kind te begeleiden in zijn of haar spel en ontwikkeling.
- helpt ouders te reageren op het gedrag van hun kind in allerlei dagelijkse situaties.
- FloorPlay: Intensieve week
In de intensieve FloorPlay-week (4 aansluitende dagen), werken de deelnemers met zelf meegebrachte praktijkvoorbeelden. Ze staan steeds uitgebreid stil bij wat de beste manier van interventie kan zijn. De interventie wordt afgestemd op de sterke en minder sterke kanten van het kind om zo de ontwikkeling passend te ondersteunen en stimuleren. Deze cursus is bedoeld voor mensen die de route tot FloorPlay-specialist volgen. - FloorPlay: Supervisie
De deelnemers gaan de opgedane kennis uit de workshops en cursussen toepassen in hun eigen praktijk. In dit supervisietraject krijgen zij hierbij uitgebreide begeleiding. Alle theoretische inzichten en praktische toepassingsmogelijkheden komen aan bod. Dit supervisietraject is bedoeld voor deelnemers aan het opleidingstraject tot Floorplay-specialist en die de Intensieve Week met succes hebben afgerond.
Lees meer over de FloorPlay cursussen/opleidingen. - Pivotal Response Treatment (PRT)
De 4-daagse cursus Pivotal Response Treatment (PRT) is een gedragstherapeutische behandeling die zich richt op belangrijke kernvaardigheden. Bijvoorbeeld contact maken. Je ontdekt dat door het stimuleren van kerngebieden (o.a. motiveren tot interactie), ook verbetering in deelvaardigheden ontstaat, zoals oogcontact, gedeeld plezier en beurt nemen Het natuurlijk leren bij kinderen neemt daardoor toe. De 4-daagse PRT-cursus leidt je op tot gecertificeerd PRT-trainer. - Training ‘Bevorderen van sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen en jongeren’
De training ‘Bevorderen van sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen en jongeren‘ is bedoeld voor jeugd- en gezinsprofessionals binnen de GGZ, Jeugdzorg of het onderwijs die werken met kinderen en/of jongeren met of zonder autisme en zich willen bekwamen op het gebied van sociaal communicatieve vaardigheden. Tijdens deze training leer je wat sociaal communicatieve vaardigheden zijn. Je gaat met een aantal basisprincipes en vaardigheden oefenen op welke wijze je sociaal communicatieve vaardigheden kunt bevorderen bij een kind / jongere. Op basis hiervan kun je sociaal communicatieve vaardigheden (en beperkingen) specifieker herkennen en benoemen. Je kunt ouders, kinderen en jongeren uitleg geven om bewustwording te vergroten. Je creëert zo een basis voor verdere interventies. - Behavioral Parent Training Groningen (BPTG)
Deze training is voor behandelaren die ouders van kinderen met ASS of ADHD en gedragsproblemen willen helpen. Eén van de manieren om gedragsproblemen bij kinderen te verminderen is door ouders een aantal vaardigheden te leren. Met die vaardigheden kunnen ze lastig gedrag van hun kind verminderen en gewenst gedrag uitbreiden. BPTG kan individueel en in een groep gegeven worden. In deze 2-daagse BPTG-training komt de individuele versie van BPTG aan bod. - Live Online Learning: Omgaan met autisme in de klas
The Live Online Learning ‘Omgaan met autisme in de klas’ bestaat uit 3 live online sessies van 1,5 uur - Behandeling van sensorische informatieverwerking bij kinderen met autisme
Kinderen met een ASS reageren anders op prikkels dan anderen. In de cursus Behandeling van sensorische informatieverwerking bij kinderen met autisme leer je dit gedrag analyseren, interpreteren en vertalen naar kansen en kwetsbaarheden. Je oefent met het afstemmen van de behandeling op de gevoeligheid voor prikkels van het kind en met het maken van een plan voor de behandeling.


